header image

Bezoek Durbar Square en ECEC

Posted by: | 15 februari 2012 | 8 Comments |

Direct na het ontbijt hebben we een valentijnswens ontvangen voor Joyce.

In alle drukte zijn we naar Durbar Square gewandeld. Onderweg hebben we stilgestaan bij een school voor “painting mandala’s”. Daar hebben we tekst en uitleg gekregen over de opbouw van de schilderijen. Voor de leskist hebben we een mandala gekocht, gemaakt door een schilder in opleiding naar het laatste ontwerp door de huidige Dalai Lama. We hebben een hele beschrijving van de achtergrond van de mandala. Op Durbar Square aangekomen, worstelden we ons door de straatverkopers richting het koninklijk paleis. Daar hebben we het oudbollige en rare museum, wat in het teken van het koninkrijk staat, in vogelvlucht bekeken. Het uitzicht wat we hadden vanaf de toren was wel heel erg mooi. Vanuit alle windstreken konden we Kathmandu bekijken.

Daarna hebben we de markt op het plein bezocht en hebben het afdingen geleerd. We hebben spullen voor de leskisten gekocht, te weten een gebedsmolentje, de bidketting en zilveren armbandjes. Daarna hebben we wat gegeten op het dakterras van het Himalaya Cafe, met uitzicht op het Durbar sqaure. Hier kwamen militairen te paard voorbij die aan het oefenen waren voor een festival. Erg indrukwekkend.  Ondertussen hadden we ook een afspraak gemaakt met Reiny de Wit van ECEC en waren meteen welkom.

Na de lunch zijn we richting het hotel gegaan om de stroopwafels en speculaas op te halen. Deze namen we mee naar ECEC. De taxirit hebben we gefilmd voor de leskist verkeer. Bij ECEC aangekomen werden we hartelijk ontvangen door Reiny. Ze heeft ons het instituut laten zien en enkele werknemers voorgesteld, waaronder 3 Nederlanders. Het is een prachtig instituut met inmiddels een goede samenwerking met de universiteit van Kathmandu. Ook wordt het instituut inmiddels erkend door het ministerie van onderwijs. We hebben een wederzijds inspirerend gesprek gehad. Het project NMG hebben we besproken, waarop Reiny aangaf zelf geen energie meer te steken in de school. Dat betekent voor de werkgroep dat haar opdracht is afgerond. Reiny gaf wel aan om zeker, daar waar nodig, de special need class te ondersteunen. Verder hebben we van Reiny twee adressen ontvangen om te bezoeken:

1. Cerebral Palsy in Dhapakhel. Dit is een school voor kinderen met CP.
  2. Orchid Garden School, een school vergelijkbaar met De Kroevendonk, waar alle kinderen welkom zijn. Dit is in Nepal uitzonderlijk.

We hopen deze scholen te kunnen bezoeken tijdens ons verblijf.   Reiny was ook erg blij met de informatie over de opzet van een leerkrachtenopleiding door de katholieke Pabo van Zwolle hier in Nepal. Ze kijkt uit naar een gesprek met een van de oprichters Bert Thole, die eind februari naar Nepal komt. Reiny bedankte voor de wederzijdse uitwisseling en we houden contact met elkaar.

Daarna volgde de mislukte onderhandeling met de taxichauffeur om terug naar Thamel te gaan. In plaats van dat de chauffeur ons achterna kwam om toch de prijs te accepteren, liepen wij maar terug naar de chauffeur! Terug in Thamel hebben we nog papier gekocht voor het memoryspel. Morgen gaan we naar NMG om daar het gemaakte Nederlandse kwartet- en memoryspel te geven en te spelen in een klas daar. Ook willen we daarna samen met de klas een Nepalees kwartet- en memoryspel maken. Verder willen we de special need classes gaan observeren en zullen we weer een gesprek hebben met Milan.

Nu zitten we in Dolce Vita en krijgen we les van Pino (of Pinot of Pinjo) om enkele Nepalese woorden te leren. We verheugen ons op de dag van morgen.

under: Geen categorie

8 Comments

1. By: Carla de Waal on 16 februari 2012 at 21:20

Hallo lieve collega’s
    Zo te horen verloopt alles verloopt alles naar wens en zonder al te grote problemen. Volgens mij hebben jullie elke dag een druk programma. Het verbaast me dan ook dat jullie het voor elkaar krijgen om steeds zo uitgebreid verslag uit te brengen.
    Leuk om te lezen hoor en mooie foto’s.
    Ik wens de blauwe vogels verder nog een hele mooie en behouden vlucht.
    Liefs Carla

2. By: Joyce on 16 februari 2012 at 19:11

Hey!
    Hm…. weet niet wat ik van dat bovenste stukje moet denken….. haha, wel lief dat ie aan me dacht, was er ook een boodschap bij, of moet de foto voor zich spreken? :)
    Tof om jullie verhaal weer te lezen! Haal wel 2 verhalen door elkaar, maar dat geeft vast niet!
    Nog gefeliciteerd Nienke! We hebben met groep 5B meegenoten van het zingen van je klasje! Bedankt voor het geven van de kaart, tof dat er zo mee om werd gegaan! Dus erg bedankt!
    Heel veel succes en zegen weer, liefs Joyce

3. By: Katinka Dekker on 15 februari 2012 at 22:19

Leuk om jullie verslag te lezen en de foto’s te zien! Nienke, alvast van harte gefeliciteerd!!
    Een mooie dag morgen!
    Groetjes, Katinka

4. By: saskia oomens on 15 februari 2012 at 21:15

Hee Leen en medereisgenoten!

Iedere avond lees ik onder het genot van een theetje jullie verhalen.
    Geniet van de tijd in Nepal en tot de volgende keer!

Houdoe!
    Sas

5. By: Anneke Catry on 15 februari 2012 at 20:42

Inderdaad, hebben we morgen weer wat moois te bekijken op school, er wordt echt meegeleefd met jullie. Fijn dat jullie tijd vrijmaken voor de mooie verhalen! Allemaal een fijne tijd gewenst en Nienke
    een prettige verjaardag!
    Groeten en tot de volgende keer. Anneke.

6. By: Ine on 15 februari 2012 at 19:37

Ja hoor, weer een geweldig enthousiast verhaal. Kijk iedere dag uit naar een verslag van jullie, natuurlijk wel wetende dat het ook de nodige tijd voor jullie kost en dat alles met de stroomonderbrekingen.
    Ben benieuwd naar de volgende verslagen vooral de bezoeken op,de twee scholen.

Groetjes Ine

7. By: Mien Govaarts on 15 februari 2012 at 19:14

Namaste lieve mensen,

Zal Joyce vast erg leuk vinden:)
    Ik zie daar toch de jongen van de belwinkel? Haha
    Samen met Annete ben ik ook bij de school geweest waar ze die mooie manala’s maken, en heb ik voor mezelf ook zo’n blauwe manala gekocht. Knap werk he!
    Het is wel een voorrecht, dat je daar al mensen kent, waar je gericht naar toe kunt met je vragen en plannen, zoals Reiny, toch!
    Ben benieuwd naar de 2 scholen die jullie nog proberen te bezoeken en of daar misschien ook nog een taak voor ons kan liggen.
    Morgen alvast weer een fijne daf bij NMG en we lezen in het volgende verslag, hoe het jullie is vergaan.
    Groetjes Mien.

8. By: Teun Dekker on 15 februari 2012 at 19:04

Opnieuw een mooi verslag! Gaan we morgen weer bekijken op het digibord.